Högsby kommun har fantastiska miljöer att upptäcka från cykelsadeln. Denna karta ger dig många smultronställen (eller lingonställen?) och fina cykelsträckor i Fågelfors med omnejd. Vissa delar utgörs av landsväg, andra skogsväg och något parti ren stigcykling, där du antingen har en MTB-cykel eller lämpligen leder cykeln.

Läs gärna beskrivningen av de olika sträckorna för att hitta en tur som passar dig. Kartan är framtagen ihop med föreningslivet i Fågelfors.

RÖD SLINGA: Fågelfors – Ljusholm – Lixhult – Nybygget – Fågelfors

Karaktär: En slinga för skogsälskaren med en robust cykel. Landsvägen ut från Fågelfors löper norr om Nötån, och vägen erbjuder bitvis fina vyer av vattendraget.

Skogsvägen från Lixhult till Lilla Klobo passerar genom ett naturreservat, Lixhultbrännan, där skogen formats av återkommande bränder. I samhället passerar slingan bland annat Lilla Klobo och Fågelfors kyrka.

Längd: 14,0 kilometer

Sträckning: Med utgångspunkt från matbutiken i Fågelfors följer du Nygatan norrut förbi ortens kyrka. När du når landsvägen tar du höger mot Högsby och följer vägen förbi Ljusholms välbevarade kvarnmiljö till Nötebro och Svindlan, som också är spännande anläggningar knutna till Nötån. (Vill man göra turen längre kan man från Nötebro cykla upp mot Blankaström och över till andra sidan Emån. Där är radbyn Drageryd en absolut pärla för den historieintresserade!)

Efter Nötebro där vägen mot Mörlunda ansluter fortsätter du på den vältrafikerade landsvägen, med smal vägren, mot Högsby och tar efter en kort sträcka höger in på en skogsväg mot Nybygget.

Du följer skogsvägen genom naturreservatet Lixhultbrännan. Skogsvägen får gradvis allt enklare standard på vägen tillbaka mot Lilla Klobo. Sista sträckan in i Fågelfors följer du Klobovägen och passerar i korsningen med Kyrkogatan ”Klobo hörn”, som var ortens första affärscentrum.

GUL SLINGA: Fågelfors – Lundtorp – Trånshult – Skärvet – Fågelfors

Karaktär: En slinga med mycket cykling genom skog och natur. Det finns en möjlighet till avstickare mot Moreravinen, More kastell och Mörtsjön som absolut kan rekommenderas! Dessutom är det inte långt till fågelsjön Ryningen från Trånshult, med utsiktstorn och vandringsleder för fågelälskaren.

Genom Fågelfors så cyklar du på två av samhällets äldre gator, Bruksgatan och Klobovägen.

Längd: 20,3 kilometer

Sträckning: Från affären i Fågelfors så tar du Bruksgatan upp förbi Bruket och sen vänster på vägen mot Fåglebo, men svänger av mot höger innan den byn. Sedan följer du skogsvägar upp norrut och viker sedan av österut mot Trånshult. Observera att det är ett flertal korsningar ute bland skogsvägarna, så håll hårt i kartan när du navigerar dig fram!

När du når länsvägen svänger du höger mot Högsby och sedan höger igen vid Nötebro mot Fågelfors. Vid Åfors svänger du vänster ner mot Lilla Klobo och efter bron över Nötån vänster igen mot Skärvet. Vägen övergår i en skogsstig innan du når en grusväg där du svänger höger mot Lilla Klobo och efter byn fortsätter Klobovägen in i samhället och tillbaka till affären.

BLÅ SLINGA: Fågelfors – Bruket – Hytten – Lilla Klobo – Fågelfors

Karaktär: Här får du upptäcka samhället Fågelfors som växte upp med Bruket som pulserande hjärta, omgiven av sjöar, Nötån och kringliggande odlingslandskap.

Längd: 6,1 kilometer

Sträckning: En relativt kort tur på vägar och gator med god standard. Med utgångspunkt i matbutiken i Fågelfors så följer du Bruksgatan förbi samhällets intressanta lilla museum, Nostalgia, och dess värdshus upp förbi Bruket. Sedan tar du höger och har sedan möjlighet till en avstickare in till Hembygdsgården. Vägen fortsätter bgenom skogen och rundar två sjöar, varav en med badplats.

Du fortsätter rakt fram i korsningen med samhällets andra stora gata, Nygatan, och vid Åfors så svänger du höger. En bro tar dig över Nötån och sedan landsvägen förbi Klobosjön ner mot pittoreska Lilla Klobo. I vägskälet i byn svänger du sedan höger igen och fortsätter på Klobovägen tillbaks till samhällets centrum.

Som bonus kan du även från Bruksgatan vika av ner mot den tidstypiska, och ännu aktiva, Folkparken. Kanske kan du just ikväll få ”svänga dina lurviga”?

GRÖN SLINGA: Fågelfors – Kronobo – Fågelfors

Karaktär: Här kan du på en kort sträcka utforska miljöer kopplade till Nötån, vattendraget som ligger till grund för Fågelfors industriella framväxt som ett brukssamhälle. Förutom själva Bruket och den vackra Bruksdammen kantad av tjänstemannabostäder, så ger turen också fina vyer över omgivande odlingslandskap och by- och kvarnmiljön Kronobo.

Längd: 9,1 kilometer

Sträckning: Med utgångspunkt från mataffären så följer du Bruksgatan upp till Bruket, där du tar landsvägen till vänster mot Fåglebo. Sedan återigen till vänster in på en grusväg mot Kronobo.

Väl i Kronobo så får du efter att ha utforskat byn vända tillbaka, men kan i Fåglebo ta en skogsväg som via en bro över Nötån återvänder till Fågelfors längs södra sidan ån. Det finns en nyligen restaurerad kvarnanläggning en bit från denna väg, sådana små kvarnar fanns förr i överflöd längs våra vattendrag, men numera finns få kvar i bevarat skick.

Nötån har i vissa sträckor här närmast karaktären av en kanjon, så passa på att ta in utsikten!

SVART SLINGA: Fågelfors – Klobo – Nyby – Hässleås – Fågelfors

Oslagen äng, Gamlehult, 4 kilometer söder om Fågelfors

Äng i Gamlehult. Foto: Jens Gustafsson.

Karaktär: En cykeltur med möjlighet till skogsbad! Slingan passerar slåtterängen vid Horvan, men också det småbrutna skogs- och odlingslandskapet söder om
Fågelfors med bland annat byn Lilla Klobo.

Längd: 9,7 kilometer

Sträckning: Från affären i Fågelfors så följer du Klobovägen mot Lilla Klobo och tar i byns vägskäl höger och följer en vacker grusad byväg tills den övergår till en skogsväg med gradvis allt enklare standard.

I närheten av den övergivna torpplatsen Nyby så svänger du höger mot Hässleås och fortsätter på enkla skogsvägar till Hässleås. Här öppnar landskapet upp sig och du kan fortsätta vägen förbi Horvan till landsvägen mellan Fagerhult och Fågelfors. (Vill du cykla hela vägen till Fagerhult så rekommenderas för övrigt den vackra byvägen genom Farshult.)

Landsvägen leder tillbaka in i Fågelfors och turens utgångspunkt vid affären.

PRAKTISK INFORMATION FÖR CYKLISTEN:

Sandholms måleri i Högsby utför service och lagningar på cyklar.

Cykeluthyrning kan ibland vara möjligt i samband med hyrande av stuga, campingplats eller hotellrum, fråga gärna! Annars finns cykeluthyrning i grannkommunerna hos bland
annat dessa aktörer:

• Sam´s cykel och motor, Nybro
  • Kaffetorpets camping , Mönsterås
  • Oskarshamns sjömack
  • Glasriket cykeluthyrning, Älghult (Rentbike.se)

Fler tips om sevärdheter finns på turistinformationen i kommunbiblioteket Misteln, Storgatan 17, Högsby, och i Naturguide Högsby, Högsby kommun, 2018. Högsby kommuns kulturmiljöprogram, 2018. Upptäck Kalmar län. Utflyktsguide till 70 natur- och kulturområden i Kalmar län, Länsstyrelsen i Kalmar län, 2021.

ÖVRIG INFORMATION

Text: Emil Stille, Högsby kommun.

Stort tack till Börje Karlsson, Fågelfors, för ursprunglig kartskiss för cykelturerna!