Hälso- och sjukvårdslagen (SFS 2017:30, 3 kap. 1 §) menar att målet med hälso- och sjukvården är en god hälsa och en vård på lika villkor för hela befolkningen. Vården ska ges med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människas värdighet. Den kommunala hälso- och sjukvården bedrivs utifrån Nära vård i samverkan med Regionerna.
Kommunen har hälso- och sjukvårdsansvar för:
- Personer som bor i särskilt boende inom äldreomsorg.
- Personer som bor i särskilt boende utifrån LSS.
- Personer som vistas i biståndsbedömd dagverksamhet.
- Personer som har hemsjukvård och hemrehabilitering i ordinärt boende.
- Personer som är i behov av hjälpmedel.
Inskrivning
Patienter skrivs in i hemsjukvården efter samråd mellan dig, din läkare och, arbetsterapeut, fysioterapeut och sjuksköterska i kommunen i samband med samordnad individuell planering, SIP. Som hemsjukvårdspatient kan du antingen bo i särskilt boende eller i ordinärt boende.
Hemsjukvårdspatient
Hemsjukvårdspatienter tilldelas en eller två namngivna ansvariga sjuksköterskor vilka har en helhetssyn och ett huvudansvar för hälso- och sjukvårdsbehovet.
I övrigt gäller följande för hemsjukvårdspatienter:
- Uppgifter gällande kontaktvägar till oss delas ut i samband med inskrivningen.
- När behovet upphör, skrivs man ut från hemsjukvården.
- Du som behöver hjälp av sjuksköterska med dina läkemedel ska ha ett säkert ställe att förvara dina läkemedel på. I förekommande fall kan det krävas att ett läkemedelsskåp sätts upp av kommunen.
- Behöver du hjälp med att hämta ut dina läkemedel ska du kontakta apoteket för kreditansökan.
En avgift tas ut för hemsjukvård.
Hembesök på uppdrag av annan vårdgivare
Personer som inte är hemsjukvårdspatienter kan få hälso- och sjukvård av kommunen i form av hembesök. Det är regionen, exempelvis hälsocentralen, mottagning på sjukhus och sjukvårdsrådgivningen 1177 som i sådana fall ger ett uppdrag till kommunen.
En avgift tas ut för hembesöket.
Du kan alltså inte själv ringa kommunen för att få ett hembesök.
Rehabilitering i hemmet
Personer som endast är i behov av rehabilitering blir inte hemsjukvårdspatient. En namngiven arbetsterapeut och/eller fysioterapeut tilldelas, vilken har en helhetssyn och ett huvudansvar för personens rehabiliteringsbehov. Insatserna kan också utföras av en rehabiliteringsassistent, hjälpmedelsreparatör eller av omsorgspersonal.
En avgift tas ut för rehabilitering i hemmet.
Hjälpmedel
Kommunen ansvarar för bedömning av behov, utprovning och förskrivning av hjälpmedel. Undantag är hjälpmedel för syn, hörsel och ortopedi samt vissa hjälpmedel som räknas till egenvård. Alla hjälpmedel som förskrivs av arbetsterapeut eller fysioterapeut, till exempel rullstol, rollator, vårdsäng med mera benämns som medicintekniska produkter.
En avgift tas ut för hembesök och hjälpmedelsutprovning.
Hjälpmedel som inte längre behövs ska återlämnas till kommunen. De ska vara väl rengjorda och märkta med namn och personnummer om inte den gula låneförbindelsen är med. Vid återlämning av hjälpmedel kontakta kommunrehab. Telefontid måndag till fredag klockan 08.00-09.00. Övrig tid går det bra att lämna meddelande till telefonsvarare.
En avgift för hämtning av hjälpmedel i bostaden tas ut om du väljer det.
Bemanning
Sjuksköterskeverksamheten är bemannat dygnet runt. Dagtid arbetar flera sjuksköterskor tillsammans med undersköterskor och en samordnare. På kvällar och nätter är endast en sjuksköterska i tjänst. Helger arbetar en till två sjuksköterskor eller undersköterskor. Rehabverksamheten bedrivs av fysioterapeuter, arbetsterapeuter och rehabiliteringsassistent vardagar måndag till fredag.
Egenvård
En hälso- och sjukvårdsinsats kan bedömas som egenvård. Egenvård är inte hemsjukvård. Det är läkare, sjuksköterska, arbetsterapeut eller fysioterapeut som gör bedömningen. En plan ska upprättas över hur sjukvårdsinsatserna ska utföras och av vem, samt när den ska följas upp.
Säkerhet och kvalitet
Varje medarbetare ska kunna utföra sitt arbete under sådana förutsättningar att en säker vård kan ges.
Hälso- och sjukvårdslagen (SFS 2017:30 kap 11. 4 §) uppger att kommunerna är skyldiga att ha en Medicinskt Ansvarig Sjuksköterska, MAS. MAS har inget primärt ansvar för den individuella vården av en patient men kan ingripa i enskilda ärenden. MAS har ansvar för att se till att riktlinjer och rutiner finns och att de följs, samt göra anmälningar enligt Lex Maria om patienter drabbats av allvarlig skada eller utsatts för risk för allvarlig skada.
Hälso- och sjukvården som bedrivs ska vara säker genom ett aktivt riskförebyggande arbete. Händelser som medfört eller riskerar att medföra skada anmäls av personal till MAS. Om du eller närstående upplever att något kan vara riskfyllt i dina insatser och som skulle kunna medföra skada kontakta MAS.
Kommunens hälso- och sjukvårdspersonal har många lagar och föreskrifter att följa. Därtill har kommunen egna rutiner att efterleva:
- att risk för fall, undernäring och trycksår identifieras, bedöms och förebyggs.
- att läkemedelsavvikelser identifieras och förebyggs.
- att patientansvarig sjuksköterska tillsammans med regionens läkare gör en årlig läkemedelsgenomgång enligt fastställda gemensamma rutiner.
- att all hälso- och sjukvård och omsorg som bedrivs i kommunen ska ha en god hygienisk standard. De hygienrutiner som finns fastställda ska följas av all personal.
- att risk för brist i kommunikationen mellan professioner och huvudmän identifieras och åtgärdas.
- att kommunrehab gör bedömning gällande Aktivitet i Dagliga Livet, ADL, eller funktionsbedömning på patient som får rehabiliterande insatser.
- att registrering sker i vissa nationella kvalitetsregister.
Nationella kvalitetsregister
De nationella kvalitetsregistren ger svensk hälso- och sjukvård en unik möjlighet att följa vårdens resultat och kvalitet för att kunna förbättra det som inte fungerar. Ett kvalitetsregister innehåller individbaserade uppgifter om problem, insatta åtgärder och resultat inom hälso- och sjukvård och omsorg. Innan registrering i ett nationellt kvalitetsregister inhämtas samtycke som dokumenteras i journal.
Uppgifterna i kvalitetsregistren är sekretesskyddade och behandlas på samma sätt som journaluppgifter. Uppgifterna tas bort när de inte behövs längre.
Sekretess
Hälso- och sjukvårdspersonal har tystnadsplikt. Samtycke inhämtas gällande om information om ditt hälsotillstånd får lämnas ut till en annan vårdgivare eller till närstående. Om du inte kan lämna ditt samtycke av någon anledning, gör personalen en så kallad ”menprövning”. Om personalen kommer fram till att det inte skadar eller kränker dig, lämnas informationen till en närstående eller till annan vårdgivare, till exempel sjukhus eller hälsocentral vid behov.
Din journal
Hälso- och sjukvårdspersonal är skyldiga att föra patientjournal enligt Patientdatalagen (SFS 2008:355 kap 1. 1 §). Uppgifter om kommunal vård och personuppgifter dokumenteras, vilket sker i verksamhetssystemet. Endast de som är delaktiga i vården har rätt att läsa journalen.
Sammanhållen journal
Vid vistelse på sjukhus, eller i samband med utskrivning till hemsjukvården, har kommunens sjuksköterskor, arbetsterapeuter och fysioterapeuter tillgång till sjukhusets journalanteckningar om dig. Journalanteckningar som har gjorts hos en vårdgivare syns inte automatiskt hos en annan. Genom så kallad sammanhållen journalföring kan din vårdgivare göra så att journaluppgifterna går att ses av andra vårdgivare, till exempel kommunen. Det finns alltid möjlighet att säga nej till sammanhållen journalföring genom att begära att dina uppgifter spärras. Kommunen är ansluten till sammanhållen journalföring genom Nationell Patientöversikt, NPÖ, och Cambio Cosmic som är regionens sammanhållna journalföring.
Klagomål och synpunkter
Har du synpunkter eller klagomål på kommunens hälso- och sjukvård ska detta lämnas på Högsby kommuns webbplats.
Läs mer om synpunkter och klagomål
Läs mer om aktuella avgifter för de olika tjänsterna
Önskas ett registerutdrag eller har du frågor om hur Högsby kommun hanterar dina personuppgifter? Kontakta Högsby kommun via telefon 010-356 50 00.